Att äta i lugn och ro
Jag tror inte att jag är den enda som kastar i mig mat, det blir lätt så när man är uppe i tempo. Särskilt lunchen bara kastar jag i mig för att sen börja jobba igen. Vid middagarna händer det också ofta att jag äter framför tv:n vilket gör att jag också äter ouppmärksamt och snabbt. Om man tänker på det så är måltiderna egentligen de perfekta pauserna under dagen, en chans att vila sig lite och vara mindful. Så därför är det slut med att äta framför tv:n och kasta i mig mat för att vara effektiv. Nu ska särskilt lunchen försöka bli en skön paus istället.
 
När det kommer till IBS som är väldigt vanligt bland människor så pratas det så mycket om vad man ska äta hela tiden, men lite fokus läggs på hur man ska äta. Jag har provat att utesluta fodmapgrönsaker, gluten, fullkorn, mjölkprodukter, kött, minska kolhydrater, undvikit mycket fett, koffein, alkohol och tusen olika varianter av detta utan någon vidare framgång så nu ska jag prova en ny approach, felet kanske mestadels ligger i hur jag äter och inte vad jag äter så detta ska jag satsa på nu:
 
- Äta i lugn och ro
- Tugga jättenoga (helst 30 ggr/tugga)
- Äta i minst tjugo minuter
- Äta på bestämda tider under dagen samt inte sent på kvällen
- Äta mindre åt gången och äta fler mellanmål (ta bara en portion)
Solveig

Det här ska jag också verkligen försöka - vettigt.

Svar: Ja det gynnar nog alla, med eller utan magproblem :)
yogapassion.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress