Att släppa taget om gammalt och göra utrymme för nytt

”Den slingrande ormen kan vi lära av när vi ser hur ofta den ömsar skinn. Man har inte lärt sig mycket i livet om det man tror på vid sju års ålder fortfarande gäller när man är trettiosju. Det är nödvändigt att göra sig av med gamla tankar, vanor, uppfattningar och ibland till och med vänner. Att släppa taget är ibland en mycket svår lärdom för en människa. En orm är varken bättre eller sämre för att han kastar av sig det gamla. Det är helt enkelt nödvändigt. Nya ting kan inte växa fram där det inte finns utrymme.” Budskap från andra sidan (1997) av Marlo Morgan, s.99.

Vad vill du uppnå? Vilket liv vill du leva? Det är aldrig försent att göra förändringar och utvecklas till det bättre.

 // Katta :)
Yoga

Många försökte länge övertala mig till att prova yoga, men jag var så övertygad om att det inte var något för mig och tackade nej flera gånger. När man tänker på yoga har man ofta föreställningen av att man måste vara så vig och stå i en massa omöjliga positioner. Eftersom jag är otroligt ovig var det en av anledningarna till att jag trodde att yoga absolut inte var något för mig. Jag provade i alla fall på ett pass (i grupp) tillslut för kanske ett och ett halvt år sedan men tyckte att det var väldigt annorlunda och konstigt. Jag tyckte också att det var svårt att slappna av när man knappt förstod positionerna och det var en massa andra personer i rummet. Vad jag inte visste då var att det finns en massa olika yogastilar (t.ex. poweryoga som är mer fysisk och yin yoga som är mer lugn). Jag hade heller inte tänkt på att man kunde börja lära sig yoga hemma i lugn och ro och sen utveckla det bit för bit. Självklart är det svårt i början när man är helt nybörjare och man måste ge det tid och träning!

Nästa gång jag gav yogan en chans var några månader sedan. Jag gick och köpte mig en yogamatta och bestämde mig för att lära mig yoga hemma. Jag hade blivit tipsad om Yoga with Adriene, vilket är en youtube kanal där det finns en massa gratis yogalektioner. Jag började med att göra 30 Days of Yoga. Det är en yogaklass per dag i 30 dagar med Adriene. Jag beslutade mig för att göra dom 30 dagarna oavsett vad jag skulle tycka om yogan eller om det skulle vara svårt. Resultatet blev i alla fall att jag mer och mer tyckte om det för varje gång. Desto fler positioner jag lärde mig desto roligare blev det. Jag blev också bättre och bättre på att slappna av och andas djupt. Nu försöker jag att både göra yoga hemma så mycket som möjligt och att gå på olika yogaklasser på gymmet.

Så sammanfattningsvis: yoga kan tyckas konstigt och svårt i början men ge det inte bara en chans. Prova på det under en längre tid för att se om du tycker om det och för att också se hur positivt det påverkar hälsan. Och det spelar ingen roll om du är vig eller inte, jag är fortfarande lika ovig men struntar fullständigt i det. Jag märker att min kropp mår väldigt bra av att göra yoga, så vad spelar det då för roll hur det ser ut. Yogaläraren på gymmet brukar också säga till de nya ”ni behöver inte oroa er för hur det ser ut för alla är så upptagna på sig själva och sin egen koncentration och andning” (och det stämmer verkligen!).

Hur påverkar yoga hälsan?
-Du blir fysiskt starkare (du tränar mycket arm-, ben-, rygg- och magmuskler)
-Du får bättre balans
-Du ökar din smidighet och flexibilitet
-Du förbättrar din hållning
-Du förbättrar din koncentration
-Du blir mentalt lugn
-Du blir avslappnad i hela kroppen
-Du förbättar din andning (lugnare och djupare andetag)
-Du kan minska din smärta (jag upplever bl.a. att yoga minskar magsmärtor)

Beroende på vad du är ute efter kan du välja en yogastil som passar dig. Vill du t.ex. bara bli mentalt lugn och avslappnad i kroppen, tror jag att yin yoga och kundaliniyoga passar bra. Vill man ha det mer träningsinriktat kan man välja poweryoga. I youtubekanalen Yoga with Adriene finns det många olika varianter på pass, vissa mer fysiska och vissa mer lugna. Välj den som du är sugen på just idag.

Här är två lugna och sköna yogapass som jag kan rekommendera:
Yoga For Relaxation - Yoga with Adriene (33 min)
Yoga for stressrelease - Yoga with Adriene (37 min)
 Bild hämtad från: http://www.digitaltrends.com/home/smart-yoga-mat/
Att välja glädje

Det är vanligt att man tänker att man hade varit gladare och lyckligare om bara de och de omständigheterna förelåg. Exempelvis:

Om jag bara… (äger en bostadsrätt eller ett hus)

Om jag bara… (gifter mig och skaffar barn)

Om jag bara… (hittar mitt drömjobb och tjänar bra)

Lycka och glädje är inte bara möjligt i framtiden när en lista har bockats av. Lyckan och glädjen är möjlig precis här och nu, bara man öppnar ögonen och vidgar sina perspektiv. I framtiden kanske du ser tillbaka på den här tiden och säger att det var den bästa perioden i ditt liv. Då kanske du tänker på att du var ung, pigg, frisk, kär, hade nära vänner och åkte på en massa utflykter och äventyr. Trots att du saknade den där bostadsrätten och inte hade drömjobbet så hade du så mycket annat. Försök helt enkelt att få ut så mycket som möjligt av det liv du lever just nu.

Kom också ihåg och påminn dig ofta om lyckan och glädjen över allt som vi i princip tar för givet. Tänk på allt vackert du kan se med dina ögon, att du kan lyssna på din favoritmusik och att du kan gå ut och springa. Du är fri och du är inte beroende av någon. Det är riktig glädje när man tänker på det!

Dagar när allt känns svårt och jobbigt kan man påminna sig om att glädjen inte finns långt bort. I boken Bli fri från din rädsla med hjälp av mindfulness skriver författaren att solen och himlen motsvarar det fina man har i livet och glädjen som man vanligtvis känner. Ibland kommer det moln, åska och stormar (i form av rädslor, ilska och ångest) och skymmer solen och den blåa himlen. Kom då ihåg att stormar alltid drar förbi och att molnen skingras. Snart är solen och den vackra himlen tillbaka!

Mindfulness är ett väldigt bra sätt att locka fram glädjen tycker jag (även meditation & yoga). Då försöker man nämligen att släppa det jobbiga och bara fokusera på det man gör just nu och det fina i det. Det är genom mindfulness, meditation och yoga som man hittar tillbaka till solen och den blåa himlen.

Hur kan man öka glädjen i vardagen? Försök att göra så mycket som möjligt av de aktiviteter som gör dig glad. Tycker du om att laga mat, träna, läsa en bra bok eller titta på humorserier försök att göra det varje dag. Om du har mycket på schemat kanske du kan avsätta en viss tid varje dag, t.ex. mellan åtta och nio. Syftet med aktiviteten är bara att du ska känna dig glad och njuta av stunden, det behöver inte vara något ansträngande. Det är också kul att träffa andra människor med samma intressen, t.ex. skaffa en träningskompis eller gå med i en bokklubb. Ett sista tips är att planera in något roligt inför helgen, så att man kan se fram emot det under veckan.

// Katta :)