Capture the moment

Igår åkte vi på en utflykt och råkade av en slump hamna på ett berg med fantastisk utsikt. Vi skulle egentligen åkt en annan väg längs med en sjö men den vägen var avstängd, så det fanns bara vägen över berget kvar. Först suckade vi men när vi kom upp på toppen var det en av de vackraste utsikter jag sett!

Det känns som att man oftast upplever härliga och fantastiska saker när man som minst förväntar sig det. Det är så häftigt när man inte har planerat resor,utflykter eller aktiviteter i detalj, utan bara ser var resan eller dagen för en. Kanske träffar man på några trevliga människor eller får rekommendationer om platser eller ställen som inte går att hitta i någon resebok.

Detsamma tycker jag gäller om man träffar en vän och sen bara spontant får för sig att göra något skoj, t.ex. åka till Grönalund för att åka en bergochdalbanan eller dra ut på en spontan barrunda trots att man inte har fixat sig eller är rätt klädd.

När man inte har allt utstakat eller planerat, det är då man oftast blir som mest överraskad och har som mest roligt! :)

Tio tips för bättre sömn
Det är när vi sover som kroppen har tid att återhämta sig och repareras. Det är därför jätteviktig att vi sover ordentligt och försöker att få en bra sömnkvalitet. Här följer några tips på hur man kan förbättra sömnen:
 
1. Träning förbättrar sömnen.
 
2. Ät inte 2-3 h innan du går och lägger dig.
 
3. Varva ner någon eller några timmar innan du går och lägger dig. Undvik tv, dator och mobil.
 
4. Yoga gärna på kvällen innan du ska sova. Det hjälper hjärnan och kroppen att sakta ner och förbereda sig för sömn. Här är två yogapass med Adriene som är perfekta på kvällen:
Intro to Yin - Yin Yoga (26 min) - Yoga with Adriene
 
5. Det spelar roll vilka timmar du sover. De viktigaste reparationerna sker mellan 22 och 02. Så försök hellre att komma i säng tidigt och gå upp tidigt. Det här blev jag upplyst om på en ayurvedisk konsultation och du kan även hitta information om det här.
 
6. Stäng av mobilen och datorn under natten och ha de inte i sovrummet. Microvågsstrålning från trådlös teknik kan bl.a. leda till sömnsvårigheter, onormal trötthet, huvudvärk, stresskänsla, ångest  och mycket mer. Hjärnan stressas av strålning och strålningen kan påverka det viktiga sömnhornomet melatonin. Läs mer om detta och hitta forskning om sambandet mellan dålig sömn och strålning på Strålskyddsstiftelsens hemsida.
 
7. Ha det mörkt och svalt i sovrummet. Ljus ökar mängden kortisol som gör oss pigga och minskar melatonin som hjälper oss att somna.
 
8. Lavendel lugnar och kan hjälpa mot sömnsvårigheter. Man kan antingen köpa lavendel som eterisk olja, doftljus eller lägga en liten påse med lavendel under kudden. Det finns även andra lugnande dofter.
 
9. Om du har mycket sömnproblem och vill ha tips på hälsokost så kan jag rekommendera:
- Magnesium innan du ska sova. Det har en avslappnande effekt på både muskler och sinne.
- Valeriana (finns att köpa på apoteket & de flesta hälsokostbutiker) eller kamomillte.
 
10. Försök att gå upp samma tid varje morgon, kroppen mår bra av rutiner.
Lavendelfält på Hvar i Kroatien.