Några härliga sommarställen på västkusten
Åstol
Liten, men otroligt vacker ö mellan Tjörn och Marstrand. På ön finns en liten matbutik, en fiskerestaurang (Åstols rökeri) och ett café. Vill du besöka någon mer ö i närheten samma dag så kan jag rekommendera Stora Dyrön. Färjorna till både Åstol och Stora Dyrön går från Rönnäng.
 
Brännö
Mysig ö där människor går omkring, cyklar eller kör på flakmoppar. Det ligger en massa fina små färgglada hus och är lummigt, grönt och fint. Det finns en gammeldags liten matbutik, café, restaurang, olika promenadvägar och badplatser. Det går färjor till Brännö från Saltholmen.
 
Smögen
Smögen är fantastiskt vackert med de klassiska färgglada fiskebodarna. Det finns också massvis med små restauranger som serverar räkmackor och färsk fisk på uteserveringarna. Jag kan rekommendera en fin vandringsled på klipporna längs med havet. Du hittar mer info om den här.
 
Marstrand
Härlig ö med fina vandringsleder, små butiker, restauranger och caféer. Kan absolut rekommendera Bergs konditori med sina underbara bakverk! Tycker du om att paddla kajak så kan du även hyra det i närheten. 
 
Gullholmen
En härlig sommarö med en massa tätbebyggda fina vita hus och små vägar och gränder. Helt klart ett speciellt ställe! Färjan går från Tuvesvik.
 
Älgön
Älgön och Brattön är två jättefina öar om du har lust att vandra och få fin utsikt över skärgården. Du måste dock komma ihåg att ta med någonting att äta för det finns inga butiker eller restauranger på öarna, bara sommarställen. Färjan går från Rörtången.
 
Skulturpark och Skärhamn
På Tjörn finns det en häftig skulpturpark utomhus med olika konstverk, väldigt speciellt! Skärhamn är också ett trevligt ställe på Tjörn med en stor hamn, restauranger, caféer och ett fint akvarellmuseum.

 
Jonsereds herrgård
Perfekt dagsutflykt om man vill ta en härlig promenad (bland ett hav av blommor), fika och bada. Kafé grindstugan är väldigt mysigt och ligger nära Humlebadet.
 
Stora Amundön
Om du vill gå en härlig långpromenad längs med havet så är Stora Amundön ett perfekt utflyktsmål. Det finns en tydligt markerad led som också går förbi en fin badplats.
Hälsopoddar

Att lyssna på poddar tycker jag är en perfekt sysselsättning om man är trött på att sitta framför datorn eller tv:n. Det är skönt att sätta på en podd i bakgrunden och sen bara sätta sig i soffan med en kopp te, pyssla med något eller fixa lite i lägenheten. Två poddar som jag tycker är bra är Hälsosant med Carolina Werling och From the Heart - conversations with yoga girl med Rachel Brathen. I podden hälsosant intervjuar Carolina experter inom olika hälsoområden, så man lär sig mycket om exempelvis träning, kost, hur kroppen fungerar, sjukdomar och preventivmedel. Yogagirls podd handlar främst om hennes liv samt hennes erfarenheter. Bland annat om hennes uppväxt och relationer till familjemedlemmar, hur hon upptäckte yogan samt hur det är att vara både egenföretagare och nybliven mamma.

Nyplockade bigarråer, supergoda :)
Några strategier för en lugnare vardag

Börja morgonen på ett lugnt sätt, det sätter tonen för resten av dagen. Ha gott om tid på dig. Planera gärna vad du ska ha på dig dagen innan och ha en lunchlåda färdig.

Gör en sak i taget (ej multitasking) och var närvarande i det du gör. När du är på jobbet ägnar du hela din uppmärksamhet åt det och när du är ledig och hemma ägnar du all din uppmärksamhet åt det.

Skilj på vad du faktiskt måste göra och vad du känner att du borde göra. Prioritera det som måste göras. Sänk kraven på dig själv. Är det t.ex. verkligen nödvändigt att ha nystrukna kläder varje dag? Sålla bort saker ur ditt liv som inte är nödvändiga just nu.

Se till att dela på hushållsansvar och andra ansvarsområden. Acceptera inte att du får sköta både städning, matlagning och diskning. Bor du med någon, se till att ni gör hälften var. Stå på dig! Att vara en superwomen och klara allt gör en utmattad i längden.

Tänk inte allt eller inget! Lagom är en bra måttstock för att slippa onödig stress. Ska du ha en grillning så räcker det med att du bjuder tre vänner, inte alla. Du behöver heller inte laga trerätters, det räcker med en vanlig middag. På samma sätt måste du inte städa hela huset, köket kan räcka för dagen. Om du hela tiden tänker att du ska göra allt, kommer du ständigt att bli besviken när du inte hinner eller inte orkar.

Bli välorganiserad. Att inte ha koll på vart man t.ex. har lagt saker skapar stress. Sätt in viktiga papper i pärmar, sortera posten, ha ett ställe där du alltid har nycklarna på etc.

Träna på att göra saker långsamt och med tålamod. Ställ dig i längsta kön i matbutiken, gå inte upp för rulltrapporna och vänta tills det blir grön gubbe. Våra beteenden påverkar vår stressnivå. Genom att lugna ner kroppen, lugnar du ner hjärnan.

Skjut inte upp onödiga saker. Det ger en ofta bara dåligt samvete och ökar stressen. Om du t.ex. läser ett meddelande på sms eller facebook, svara på det på en gång istället för att skjuta upp det. Då blir det bara fler och fler meddelanden som läggs på hög.

Bryt ner stora saker i mindre bitar. Det känns lätt överväldigande att t.ex. tänka: imorgon måste vi planera och bestämma saker inför vårt bröllop. Det är lättare att istället tänka: imorgon ska vi göra bordsplaceringen till bröllopet. Dela upp vad som ska göras i dagar, veckor eller månader. Kom också ihåg att de flesta saker består av flera steg. Fokusera på ett steg i taget. Börja t.ex. inte tänka på intervjufrågor när du skriver ett personligt brev. Det kan du ta om det blir aktuellt med en intervju senare.

Bild från vår vildvuxna trädgård :) Trevlig helg!