Att planera roliga och mysiga saker inför hösten
För att se fram emot saker när det blir mörkare och kallare brukar jag kolla upp vad det finns att göra och boka in lite roliga saker. De senaste veckorna i Göteborg har det varit först irländsk musikfestival och sen jazzfestival. Det är också halloween på Liseberg vilket jag var på i helgen. Halloweendekorationen och all belysning och musik är så imponerande och helt klart värt ett besök! I helgen åker jag och min pojkvän till Stockholm över allahelgona för att träffa familj och lite vänner, bland annat ska jag och min syster kolla på en brudklänning till henne :) Sen om två veckor blir det spa och övernattning på Marstrands havshotell så jag har mycket att se fram emot just nu!
 
Har du något roligt inplanerat i höst för att göra den mörka tiden lite trevligare? :)
Två nya hälsoinköp!
Jag tycker om att ständigt prova lite nya hälsosaker vare sig det är hälsokost, mat, akupunktur, träningsredskap eller något annat. Idag köpte jag till att börja med drycken kombucha vilket är fermenterat te som får sin smak och sina positiva egenskaper av en mikrobakteriell kultur som producerar organiska syror, vitaminer och enzymer. Det ska vara väldigt bra för matsmältningen och magen då det gynnar de goda tarmbakterierna. Jag köpte den här ekologiska kombuchan i en matbutik som heter Bara Bra Mat som ligger tvärs emot mig, de har ett fantastiskt utbud på ekologiskt, raw food, och all hälsomat som finns.
 
Sen köpte jag också en ljusterapilampa inför den kommande mörka hösten och vintern. Som man har läst många gånger kan bristen på solljus under vinterhalvåret påverka oss negativt och leda till vinterdepression. Genom att ta emot regelbundna ljusterapibehandlingar kan nivån av serotonin i hjärnan öka vilket motverkar depression och trötthet sägs det här. Därför tänkte jag prova detta och man kan ha den lilla lampan på skrivbordet och låta den vara igång 30 min per dag så det låter inte så jobbigt.
Att äta i lugn och ro
Jag tror inte att jag är den enda som kastar i mig mat, det blir lätt så när man är uppe i tempo. Särskilt lunchen bara kastar jag i mig för att sen börja jobba igen. Vid middagarna händer det också ofta att jag äter framför tv:n vilket gör att jag också äter ouppmärksamt och snabbt. Om man tänker på det så är måltiderna egentligen de perfekta pauserna under dagen, en chans att vila sig lite och vara mindful. Så därför är det slut med att äta framför tv:n och kasta i mig mat för att vara effektiv. Nu ska särskilt lunchen försöka bli en skön paus istället.
 
När det kommer till IBS som är väldigt vanligt bland människor så pratas det så mycket om vad man ska äta hela tiden, men lite fokus läggs på hur man ska äta. Jag har provat att utesluta fodmapgrönsaker, gluten, fullkorn, mjölkprodukter, kött, minska kolhydrater, undvikit mycket fett, koffein, alkohol och tusen olika varianter av detta utan någon vidare framgång så nu ska jag prova en ny approach, felet kanske mestadels ligger i hur jag äter och inte vad jag äter så detta ska jag satsa på nu:
 
- Äta i lugn och ro
- Tugga jättenoga (helst 30 ggr/tugga)
- Äta i minst tjugo minuter
- Äta på bestämda tider under dagen samt inte sent på kvällen
- Äta mindre åt gången och äta fler mellanmål (ta bara en portion)