Positiva hälsoeffekter av rutiner
När jag var på en ayurvedisk konsultation förra hösten fick jag flera råd om hur jag kunde förbättra min hälsa. Konsultationer började med att vi gick igenom flera frågor som jag hade svarat på om min livsstil och sen undersöktes bl.a. puls, naglar och tunga om jag minns rätt. Han som utförde konsultationen ansåg då att jag var kroppstypen Vata i obalans. Här nedanför citeras info om kroppstypen Vata från den här hemsidan:
 
Karaktäristiska egenskaper för kroppstypen Vata
-Tunn, slank kroppsbyggnad - går ej lätt upp i vikt
-Entusiastisk och energisk till sin läggning
-Lär sig nya saker snabbt, men glömmer också snabbt
-Oregelbunden hunger och matsmältning
-Lätt, ytlig sömn med tendens till sömnbrist
-Tendens till att oroa sig. Tendens till bristande självförtroende
-Kreativ, intuitiv och rörlig i sitt sinne
-Älskar värme och varmt väder
 
Vatas stora anpassningsförmåga ger dem flexibilitet och obundenhet, men det tenderar också att göra dem och deras liv lite kaotiskt utan gränser och rutiner. Vata-personer har lätt för att påbörja nya projekt etc, med stor entusiasm, men har i allmänhet svårt att avsluta dem.
 
Vata i balans - En balanserad Vata-person är flexibel, energisk, entusiastisk, spontan och snabb i tanke och handling.
Vata i obalans - Vata i obalans innebär ett överskott på Vata-egenskaperna i sinne och kropp. Detta kan uttrycka sig som rastlöshet, oro, ångest, svårt att "stänga av" huvudet, koncentrationssvårigheter, sömnproblem, förstoppning, torr hud, gaser, högt blodtryck, värk (oftast i huvud, rygg och leder), menstruationsbesvär, undervikt, kronisk trötthet m m.
 
De vanligaste faktorerna som orksakar Vata-obalans
-För mycket sinnesintryck och stimulans. TV, radio, dataspel, höga ljud och buller är saker som överstimulerar Vata
-Överansträngning, överstimulans, stress och pressande förhållanden
-Plötsliga förändringar i livet, det kan vara att resa eller att bryta upp från en välkänd miljö
-Oregelbundna vanor som sena kvällar och för lite sömn.
 
Tips som jag fick gällande Vataobalansen: Efter konsultationen fick jag flera olika råd gällande kost, motion och rutiner. Men det jag tänkte ta upp särskilt idag är de om dygnsrutiner. De senaste två veckorna har jag fått rutiner på ett helt annat sätt än innan och jag mår så mycket bättre av det! Kroppen mår verkligen bra av att veta när den ska sova, när den ska äta och ungefär vad som ska hända under dagen. Så rutiner på både sömn och måltider är steg ett. Sen är det jättebra att lägga till träningsrutiner, yogarutiner/avslappningsrutiner och vid vilken tid man ska börja varva ner på kvällen. Så sammanfattningsvis är detta bra för hälsan och särskilt om du har en Vataobalans:
-Regelbunden vana för sömn
-Regelbunden vana för måltider
-Regelbunden vana för daglig motion
-Regelbunden vana för daglig meditation/yoga
Bild från Korcula i Kroatien :)
Balansera privatliv och arbetsliv
När det blir för mycket tror jag ofta att det handlar om att det är mycket i både privatlivet och arbetslivet samtidigt. För om det är lugnt eller i alla fall lugnare på det ena stället kan man alltid få lite andrum. Därför tror jag inte att det är en så smart idé att t.ex. flytta samtidigt som man ska börja med ett nytt affärssystem eller en ny tjänst på jobbet. Då kanske det är smartare att skjuta upp flytten ett tag tills man har landat i det nya på jobbet. Sen kan man såklart inte påverka allt! Ibland är det mycket på båda fronterna, men om man har möjlighet att påverka och planera så försök skapa en bra balans. Är det mycket i privatlivet, försök då att inte jobba ihjäl dig på jobbet eller tacka ja till nya utmaningar. Är det mycket på jobbet, försök då att ta det lugnt när du är ledig och hemma. Det tror i alla fall jag är en bra taktik för att må bra och inte bli överväldigad.