Loving-Kindness Meditation
Önska dig själv och andra lycka och välgång.
 
Börja med att önska dig själv fyra goda saker. T.ex: Må jag vara lycklig. Må jag vara frisk. Må jag finna frid. Må jag vara fri från smärta. Visualisera dig själv medan du upprepar önskningarna och tänk/säg det med värme och kärlek. Sen kan du gå över till att rikta önskningar mot dina närstående eller andra som du möter. T.ex. Må allt gå väl för min vän. Må hon finna styrka. Kom även ihåg att visualisera dem när du upprepar önskningarna.
 
Syftet med Loving-Kindness Meditation, eller Metta-meditation som det även kallas, är att odla kärlek till sig själv och andra samt att locka fram positiva känslor.
Mindfulnesspåminnelse
Det enda som finns just nu är den här dagen och den här stunden. Fokusera på den <3
Tre bilder från Lettland, Riga. Sommaren 2015 gjorde jag och min pojkvän en häftig resa, vi åkte via Ålands skärgård till Finland, sen åkte vi till Ryssland (bl.a. St Petersburg och Moskva), sen åkte vi till Estland, Lettland, Litauen och slutligen Polen för att sedan ta båten hem. Helt klart en av mina häftigaste resor!
Söndagsträning som uppladdning inför veckan

Ladda upp inför den nya veckan med söndagsträning! Det är perfekt att gå till gymmet nu i höst när det ändå regnar ute och inte finns så mycket att göra. Här kommer lite pepp och fakta som stödjer att träning är en riktigt bra uppladdning inför jobbveckan från boken Hjärnstark av Anders Hansen:

”Din kropp svarar allt bättre på stress i takt med att du blir mer vältränad. Träningen lär kroppen att inte reagera så starkt på stressen.” s.59

”När man tittar närmare på forskning kring fysisk aktivitet och stress ser man ett tydligt mönster: stress och träning verkar ha nästan helt motsatta effekter på hjärnan. Ökad stress, alltså höga nivåer av stresshormonet kortisol, försämrar hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra medan träning ökar den. Stress minskar hjärnans förmåga till förändring (plasticitet) medan träning ökar den. Ökad stress bromsar omvandlingen från korttids- till långtidsminnen medan träning förbättrar den. Så där håller det på. På område efter område verkar stress och träning ha i princip rakt motsatta effekter. Motion och träning är alltså bokstavligt talat ett motgift mot stress och ångest!” s.66-68