Hur mycket har jag försökt?
Ett vanligt problem är att man ser sina tankar som fakta. Tänker man till exempel att jag kan inte flyga eller jag kan inte ha ett sådant typ av jobb så accepterar man de tankarna som fakta. Tänker jag det så måste det vara så. Men när man börjar granska tankarna lite mer så kan man fråga sig kan jag inte eller vågar jag inte? Har jag ens försökt och hur mycket har jag försökt? I många fall inser jag att jag ger upp redan vid tankestadiet och går inte ens vidare till själva försöksbiten för mina tankar har redan övertygat mig så pass mycket om att det vore en dålig idé.
 
Bara för att det har gått dåligt i olika situationer tidigare och hjärnan gärna vill säga att det kommer gå lika dåligt nästa gång finns det ingen sanning i det, det är inte fakta. Du kanske inte klarar något eller så gör du det eller så går det tionde gången du försöker. Jag inser att jag lätt accepterar mina tankar om att "det klarar jag inte av" men vissa av de sakerna har jag inte ens försökt ännu eller bara försökt enstaka gånger. Man kan ju aldrig veta hur saker går förrän den dagen man provar! Annars är det bara erfarenhet i kombination med rena spekulationer.
 
Så hädanefter ska jag bli bättre på att påminna mig om att "jag kan inte" snarare borde bytas ut till "jag vågar inte" och att jag ska bli bättre på att försöka, prova och närma mig saker som känns jobbigt.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress