En stressfri jul
December tycker jag är den månad som är mest intensiv under hela året. Det är julbord, julkonserter, julklappsinhandling, förberedelser, julfirande, nyår m.m. Det är mycket att göra och man får inte så många lugna stunder. Så går det då att få en lugn och skön jul?
 
För att minska julstressen brukar jag alltid försöka att vara ute i god tid och förbereda så mycket som möjligt innan. Jag försöker handla julklappar i god tid (helst november) så att man slipper den där julklappsstressen några dagar innan jul på stan. Jag försöker också planera vad som ska fixas inför jul och förbereda så mycket som möjligt som går innan. Man kan t.ex. baka lussebullar eller göra knäck i förväg, köpa och klä gran och även julstäda i god tid innan (det måste inte vara perfekt). Att helt enkelt portionera ut det som ska göras så att inte allt blir de sista dagarna innan jul och på julafton. En annan viktig lärdom jag har är att inte boka in för mycket under jul och nyår, det räcker redan som det är! Det är okej att tacka nej till saker och prioritera att ligga och läsa en bok och slappa helgen innan jul eller mellan jul och nyår. Jag prioriterar också att lägga lite tid på yoga och träning eftersom att jag vet att det ger mig mer energi och inre lugn. Har du några strategier för att minska julstressen och njuta av julen?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress