Att göra saker i förebyggande syfte

I förmiddags kom jag på att jag hade glömt att borsta tänderna och då var min första tanke: ”äh, det spelar ju ingen roll, mina tänder är bra enligt tandläkaren.” Men sen kom jag på att om jag tänker så och struntar i det kommer de antagligen inte att vara lika bra framöver. Så tror jag att många även tänker angående t.ex. träning, kost och återhämtning, ”äh, strunt samma, jag mår ju ändå bra.” Men bara för att man mår bra just nu så vet man ju inte vad livsstilen nu kan bringa i framtiden eller hur man kommer att må då. Istället för att behandla problem när det väl har uppstått som t.ex. diabetes, högt blodtryck etcetera, är det ju så mycket smartare att försöka förebygga saker redan nu, även om man mår bra. För de valen du gör nu kommer säkert att påverka dig längre fram och kanske till och med får dig att slippa en massa besvär, krämpor och sjukdomar. Jag önskar att jag hade varit mer klok förr och förebyggt ohälsa genom träning, avslappning och bra kost. Då kanske jag hade sluppit det jag kämpar mig igenom nu. Nu gör jag allt detta för att reparera.

Dagens lunch efter mitt gympass. Avokado, buffelmozzarella, soltorkade tomater, pesto, basilika och pasta. :)
Hanna Karlsson

Tack för påminnelsen. Jag skrev ett inlägg på min blogg förra hösten om ungefär samma sak. Att det vi gör idag kommer påverka hur man mår i framtiden.

Svar: Ja, det är viktigt att komma ihåg det! :)
yogapassion.blogg.se

ddianasliv.blogg.se

Klokt inlägg. Lätt att glömma och så viktigt att komma ihåg!

Svar: Ja verkligen :)
yogapassion.blogg.se

Felicia

Så bra inlägg. Det är viktigt att tänka på :)

Svar: Tack! :)
yogapassion.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress