Poängsystem för att höja självkänsla och självförtroende
Självkänsla och självförtroende är en färskvara som måste underhållas och stärkas hela tiden. Jag har både haft bättre och sämre självkänsla i olika perioder av livet och varit med om smällar som har sänkt den rejält. Just nu är självförtroendet inte särskilt högt och jag försöker hitta sätt att stegvis bygga upp det. 
 
En viktig del i att bygga upp och stärka självkänslan och självförtroendet tror jag är att berömma sig själv för saker, stora som små. Att inte förvänta sig beröm och stöttning från andra utan från sig själv. Att dra ner på kritiken och tanken om att det man gör aldrig är nog eller tillräckligt. För att uppmärksamma detta och träna upp att berömma sig själv kom jag på ett poängsystem som fungerar så här:
 
1. Skriv en lista med allt som DU anser är bra gjort/viktigt i din vardag, här är några exempel:
- Yoga/meditera 1 p per gång
- Handla mat 1 p
- Jobba/plugga (försörja sig själv) 2 p
- Gå utanför din comfort zone 2 p
- Gör en sak som du skjutit upp länge 1 p
- Gör något som får dig att skratta, t.ex. se en rolig film 1 p
- Laga mat 1 p per gång
- Gå ut på dagspromenad 1 p (vid uselt väder 2 p)
- Ta initiativ till någon givande/skoj aktivitet 1 p
- Göra något för någon annan 1 p
- Ta hand om hemmet på något sätt (bädda säng, diska, plocka undan etc.) 1 p per åtagande
- Träna 2 p
- Göra något socialt (ringa vän, äta middag med vän etc.) 2 p
 
2. Kolla på listan varje kväll och räkna ihop hur många poäng du fått och beröm dig själv för alla bra saker du gjort. Man kan även under tiden man gör något säga till sig själv "Nu har jag diskat, det var riktigt bra, det blir 1 poäng!"
 
Alla exempel i listan ovan är bra saker och saker som man ska ge sig själv cred och beröm för dagligen. Och när man väl gör det blir man både glad och känner sig lite stolt vilket stärker självkänslan och självförtroendet. Igår fick jag t.ex. ihop 16 poäng (från min lista som är längre än den ovan) och det fick mig att känna mig nöjd. Det finns så mycket i vardagen som vi glömmer eller inte tänker på är en bedrift, det gäller att påminna sig själv om det. Så om du också har dålig självkänsla/självförtroende som mig, testa det här poängsystemet och se om det kan hjälpa dig lite :)
Julbelysning i Göteborg :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress