Träningsmotivation
Ibland är det väldigt svårt att motivera sig till att träna, så därför tänkte jag dela med mig av några tips på hur det kan bli lite lättare:
 
1. Välj en rolig träningsform framför den bästa träningsformen. Tycker du om att spela fotboll eller dansa, gör det. Det är mer motiverande att göra något man verkligen tycker om framför att bara gå och gymma.
2. Om du har möjlighet, träna med någon. Man kan då hjälpa varandra att se till att det blir av och man kan samtidigt prata om annat och ha roligt och trevligt. Om du har en hund så kan du ta med den ut på en springrunda, det är alltid trevligt med sällskap!
3. Sätt upp ett träningsmål. Det kan gälla en målvikt, en distans som du önskar kunna springa eller att klara vissa vikter på gymmet etc. Jag satte upp ett träningsmål i höstas, att cykla mellan Göteborg och Stockholm distansmässigt (fast på träningscykel på gymmet). Det var väldigt roligt och jag delade in det i olika etapper. Tyvärr hann jag inte komma hela vägen till Stockholm för jag flyttade till Milano. Så jag får fortsätta när jag kommer hem!
4. Lyssna på bra musik eller en ljudbok när du tränar. Gör en spellista med peppande träningsmusik eller ladda ner en ljudbok som du bara lyssnar på när du tränar.
5. Motivera dig med snygga träningskläder eller nya träningsredskap. Det här låter kanske väldigt ytligt men jag tycker att snygga träningskläder kan göra en mer peppad. Det är också kul att exempelvis köpa en ny snygg yogamatta.
6. Träna utomhus, när vädret tillåter det. Det som kan kännas så tråkigt ibland är att gå till gymmet, att vara inomhus i en svettig lokal med en massa andra människor. Åk istället till något fint ställe och ta en springtur utomhus eller gymma utomhus.
7. Belöna dig själv efter träning. Unna dig extra god mat, en god efterrätt eller något annat. Du kan också bestämma andra sätt att belöna din träning, t.ex. att boka in en massage eller spavistelse efter att du tränat x-antal gånger.
8. Skriv träningsdagbok. Skriv upp vad du har tränat varje gång och hur mycket/länge för att kunna följa din utveckling. Men häng inte upp dig allt för mycket på utveckling, det viktigaste är att du tränar! Skriv också gärna ner tre ord om hur du mår efter att du har tränat för att komma ihåg till nästa gång, exempelvis: lugn, glad & motiverad. 
9. Motivera dig med träningsbloggar eller träningsgrupper på Facebook. Jag vet t.ex. att det finns en grupp på Facebook som heter Springande tjejer.
10. Sist men inte minst, tänk på sommar/ beach 2017!
Solveig

Suck. Det är verkligen svårt att motivera sig. Det känns mer som om man måste tvinga sig för att man vet att det är nyttigt och behövs. Eller så har jag inte hittat något som är tillräckligt roligt !?!

Svar: Du är inte ensam om att känna så! :)
yogapassion.blogg.se

Bengt

Det stämmer, själv motiverar jag mig med att gå på gruppträning, det funkar bäst för mig.

Svar: Jag tycker också att gruppträning är ett bra sätt att motivera sig!
yogapassion.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress