Det tredje chakrat
 Här nedanför citeras lite info om tredje chakrat och tips på hur man kan balansera det, källa.
 
"Det tredje chakrat, också kallat solar plexus, vibrerar på samma frekvens som färgen gul. Solar plexus chakrat hittar man halvvägs mellan naveln och bröstkorgen. Detta energicentrum speglar vår förmåga att motivera oss själva, vilja och intention, fysisk energi samt självkontroll. Man skulle kunna se det som ett "energikraftverk" som påverkar vårt självförtroende och hur vi upplever att vi klarar att handskas med den yttre världen. Den speglar också vår förmåga att ta ansvar för våra egna liv. När det tredje chakrat är i balans har vi en sund kontroll och upplever att vi styr snarare än att vi "blir" styrda av någon eller något utanförstående.
 
På ett fysiskt plan är det tredje chakrat kopplat till magen, bukspottkörteln, gallblåsan levern, njurarna och korsryggen. När det tredje chakrat är i obalans kommer man att uppleva fysiska symptom i dessa områden. På ett intellektuellt plan påverkar det vår förmåga till beslutsamhet och riktning, det personliga ledarskapet. På ett känslomässigt plan kommer det till uttryck som tillit till den egna intuitionen och mod att ta risker när så behövs.
 
Det tredje chakrat skvallrar om vilka trossystem du lever efter och vad du tycker om dig själv. ”Jag är snygg”, ”Jag är ett offer”, ”Jag är kreativ”, Jag är oteknisk” osv. Din personlighet tar form här. Om din kraft är balanserad kommer du att kunna fokusera på det du verkligen vill göra och åstadkomma med ditt liv. Du kommer att ha ett gott självförtroende och du kommer att vara dig själv trogen när det gäller det som är viktigt för dig på både ett fysiskt, känslomässigt och psykiskt plan. En stark integritet ger en sund självsäkerhet grundad på tilliten till den egna intuitionen. Den personliga integriteten är också nödvändig för att hitta motivationen i olika sammanhang." 
 
När du vill balansera ditt tredje chakra kan du:
Öva dig att säga nej till andras krav på dig.
Sov på saken innan du lovar bort din tid och ditt engagemang till andra.
Varje morgon, skriv ner dina mål för dagen.
På kvällen, skriv ner allt det du uppnått under dagen även om det är till synes småsaker.
Säg ditt namn högt, om och om igen, tills du känner att det är DITT namn.
Ta en kurs i självförsvar eller karate.
Hitta en föreblid eller mentor och be honom/henne att coacha dig.
Åk på en välförtjänt semester utan att ha dåligt samvete.
Välj ut ett par affirmationer och upprepa dem tills du tror på dem, t.ex. jag är trygg och stark, jag värderar mig själv och har en stark integritet, jag har tillit till andra och mig själv.
Köp gula blommor t ex solrosor och ställ dem på din arbetsplats där du kan se dem.
Klä dig i gult.
Ge andra komplimanger utan att vara avundsjuk.
Ge dig själv en klapp på ryggen med orden ”bra gjort”.
 
Utöver det som citerades ovan så kan du balansera ditt tredje chakra för att stärka din självkänsla, motivation och vilja med hjälp av dessa videos:
 
 
 
 Den här sötnosen har hållit mig sällskap den här veckan :)
Linnéa

Tack, väldigt intressant. Har börjat lära mig lite om chakran nyligen och tycker det är spännande. Kan sedan tidigare en del om TCM traditionell kinesisk medicin, men det här är lite nytt för mig.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress