Att stötta sig själv

Trust and support your body. Trust and support your mind.

Att vara elak mot sig själv förstör så mycket av ens liv och glädje. Det är som att ständigt gå runt med en mobbare eller en kritiker vid sin sida som uttrycker hur dålig man är, att man inte duger eller att man är en besvikelse. Jag tror att det är väldigt vanligt att vi människor är elaka mot oss själva när saker inte blir som vi tänkt, vi inte riktigt presterar så som vi vill eller när vi jämför oss med andra på t.ex. sociala medier. Så hur lämnar man det synsättet för att få ett trevligare liv?

Kanske är ett sätt att försöka inta inställningen som jag skrev ovan: Trust and support your body. Trust and support your mind. Träna på att vara icke-värderande. Allt behöver inte vara rätt, fel, fult, fint, bra eller dåligt. Det bara är. Försök rikta compassion och värme dit vart det behövs idag. Har jag t.ex. jätteont i magen så är det ingen idé att jag blir arg på mig själv och känner mig värdelös. Då försöker jag istället träna på att vara icke-värderande och skicka värme och kärlek dit. Kroppen kan stötta sinnet och sinnet kan stötta kroppen. Har kroppen det tufft så kan man skicka kärlek via tankar och har sinnet det tufft så kan man skicka kärlek via kroppen (t.ex. genom mindfulness, andas lugnt, ta en promenad eller yoga).

Att helt enkelt föröka bli en stöttande vän istället för en ovän, det tror jag är väldigt viktigt.

Längtar tillbaka till skidåkning i Alperna, här är en bild från Bad Gastein. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress