IBS-skola
Jag har alltid haft problem med min mage och har fått diagnosen IBS, som även många andra lider av. Min läkare skickade en remiss för IBS-skola, så nu har jag precis börjat en internetutbildning som kommer vara i 3 delar. Jag kommer alltså att få lära mig mer om IBS och vilken kost och livsstil som rekommenderas. Den första delen i utbildningen handlar om att öka kunskapen om IBS och jag lärde mig en del nytt, särskilt om vad undersökningar och forskningar visar.
 
Vad är IBS och varför får man det?
I utbildningsmaterialet framgick att IBS varken är en psykiatrisk diagnos eller orsakad av vävnadsskada i magtarmområdet, det enda man säkert vet är att magen inte fungerar som den ska även om medicinska tester visar att allt är som det ska vara. Man tror att det är en kombination av många olika faktorer som orsakar besvären. Sådana faktorer kan vara ärftlighet, hjärnstrukturer, psykologiska mekanismer, infektioner, hormoner eller historia av trauma. Vilka av de olika faktorerna som föreligger, och hur de påverkar förekomsten av IBS-symtom, skiljer sig åt mellan individer.
 
Sammanfattningsvis vet man alltså inte varför man får IBS eller vad IBS egentligen är. Att ha en sjukdom som man vet så lite om och som är relativt svårpåverkad, är väldigt plågsamt och frustrerande.
 
Utöver alla magproblem så är även dessa symptom vanligt förekommande hos personer med IBS:
- Trötthet/energilöshet
- Värk i muskler och muskelfästen
- Spänningshuvudvärk
- Sömnbesvär
- Ångest
- Depression
 
Som det stod i mitt utbildningsmaterial så är det inte konstigt att personer med IBS upplever stort lidande om man går igenom listan på vanliga symptom.
 
I utbildningsmaterialet stod det även om hur stress påverkar magen och kroppen i stort, och en ny sak jag lärde mig var om kopplingen mellan stress och magsmärtor. ”Man har sett att aktivering av kroppens stressystem gör att man blir mer mottaglig för smärtsignaler från kroppen. Sådant som gör ont gör alltså mer ont om man är stressad.” Då fick jag en förklaring till varför jag upplever att mina magsmärtor minskar när jag yogar eller gör avslappningsövningar! 
 
Det här var bara lite från del 1 i utbildningen. Nästa del kommer nästa vecka och ska beröra kostrekommendationer!
Det finns mycket som jag vill äta, men som jag helt får skippa om jag inte vill ha extrema magsmärtor. Fett är en av de största bovarna. 
Frk M .

IBS är inte att leka med. Det finns även en fodmap app som man kan ta till hjälp. http://www.fodmaps.se/

Svar: Okej, tack för tipset! Har laddat ner appen :)
yogapassion.blogg.se

Frk M .

Ooops, förklaring. Menade inte att DU leker utan att det kan vara ett helvete...

Frk M .

Hoppas den är till hjälp!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress