Vart du än går är du där
Rubriken ovanför kommer från en bok som jag lyssnar på just nu av Jon Kabat-Zinn. Hela rubriken är: Vart du än går är du där – medveten närvaro i vardagen. Jag hittade boken på Storytel och signade upp mig på 14 dagars gratis prova på. Ljudboken är 7 h och 20 min så förhoppningsvis hinner jag lyssna klart den. Hittills har jag bara lyssnat på en timme, men författaren har redan sagt mycket kloka saker. Här är några exempel:
 
”När vi släpper taget om vår önskan att något annat ska hända just nu
tar vi ett stort steg mot mötet med här och nu.”
”Sluta försöka komma någonstans.”
”Träna på att tänka: det här är alltihop.”
”Övergå från görande till varande.”
 
På många sätt vill hjärnan ofta framställa det som att saker hade kunnat vara bättre just nu. Den här situationen hade kunnat vara bättre just nu. Jag hade kunnat hantera det här bättre just nu. Jag hade kunnat åstadkommit mer just nu. Mindfulness är att se ögonblicket och acceptera det för var det är, oavsett om det är bra, dåligt, jobbigt eller roligt. Att släppa taget om längtan efter en förändrig, att saker ska vara annorlunda, en värld där allt är lätt och det inte finns några motgångar. Det här är det riktiga livet. Det är inte alltid lätt. Det är inte alltid underbart. Men ibland är det också fullständigt underbart och vackert.
 
Fokusera på allt fint som försiggår utanför din kropp:
- Vad du ser-
- Vad du hör -
- Vad du känner -
- Dofter -
- Smaker -
Trevlig midsommar önskar jag er! Den här bilden är från flera år tillbaka. I år kommer vi bara fira genom att åka till en park och ha picknick. Kanske åker vi förbi IKEA innan för att köpa lite svenska godsaker, typ cocosbollar och saft. Kram <3
Helle

Jag försöker ibland när jag kommer på det tänka på mindfulness, här och nu och precis som du skriver verkligen känna efter hur det känns, vad som hörs, syns, luktar etc. Jag gjorde detta på jobbet en gång nyligen, på en liten stig mellan två kontor där jag ofta bara brukar jäkta igenom, men denna dag tog jag det lugnt och faktiskt tittade mig om kring och var mindful. Då hittade jag årets första mogna smultron som jag inte hade någon aning om att det växte där trots att jag går förbi där hela tiden! Gott smakade det också i sann mindfulness-anda 😜

Svar: Åh, vad härligt det låter :) Och gott med smultron! :)
yogapassion.blogg.se

Solveig

Vilken härlig bild. Glad midsommar till dig också, så här i efterskott.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress