Några strategier för en lugnare vardag

Börja morgonen på ett lugnt sätt, det sätter tonen för resten av dagen. Ha gott om tid på dig. Planera gärna vad du ska ha på dig dagen innan och ha en lunchlåda färdig.

Gör en sak i taget (ej multitasking) och var närvarande i det du gör. När du är på jobbet ägnar du hela din uppmärksamhet åt det och när du är ledig och hemma ägnar du all din uppmärksamhet åt det.

Skilj på vad du faktiskt måste göra och vad du känner att du borde göra. Prioritera det som måste göras. Sänk kraven på dig själv. Är det t.ex. verkligen nödvändigt att ha nystrukna kläder varje dag? Sålla bort saker ur ditt liv som inte är nödvändiga just nu.

Se till att dela på hushållsansvar och andra ansvarsområden. Acceptera inte att du får sköta både städning, matlagning och diskning. Bor du med någon, se till att ni gör hälften var. Stå på dig! Att vara en superwomen och klara allt gör en utmattad i längden.

Tänk inte allt eller inget! Lagom är en bra måttstock för att slippa onödig stress. Ska du ha en grillning så räcker det med att du bjuder tre vänner, inte alla. Du behöver heller inte laga trerätters, det räcker med en vanlig middag. På samma sätt måste du inte städa hela huset, köket kan räcka för dagen. Om du hela tiden tänker att du ska göra allt, kommer du ständigt att bli besviken när du inte hinner eller inte orkar.

Bli välorganiserad. Att inte ha koll på vart man t.ex. har lagt saker skapar stress. Sätt in viktiga papper i pärmar, sortera posten, ha ett ställe där du alltid har nycklarna på etc.

Träna på att göra saker långsamt och med tålamod. Ställ dig i längsta kön i matbutiken, gå inte upp för rulltrapporna och vänta tills det blir grön gubbe. Våra beteenden påverkar vår stressnivå. Genom att lugna ner kroppen, lugnar du ner hjärnan.

Skjut inte upp onödiga saker. Det ger en ofta bara dåligt samvete och ökar stressen. Om du t.ex. läser ett meddelande på sms eller facebook, svara på det på en gång istället för att skjuta upp det. Då blir det bara fler och fler meddelanden som läggs på hög.

Bryt ner stora saker i mindre bitar. Det känns lätt överväldigande att t.ex. tänka: imorgon måste vi planera och bestämma saker inför vårt bröllop. Det är lättare att istället tänka: imorgon ska vi göra bordsplaceringen till bröllopet. Dela upp vad som ska göras i dagar, veckor eller månader. Kom också ihåg att de flesta saker består av flera steg. Fokusera på ett steg i taget. Börja t.ex. inte tänka på intervjufrågor när du skriver ett personligt brev. Det kan du ta om det blir aktuellt med en intervju senare.

Bild från vår vildvuxna trädgård :) Trevlig helg!
Johanna

Så bra lista! 😊🙌 Kan verkligen skriva under på att inte hålla på med multitasking och att vara tålmodig. Det hjälper stressnivån så mycket men oj så svårt att komma ihåg!

Svar: Jag håller med, man får verkligen påminna sig själv! :)
yogapassion.blogg.se

Solveig

Väldigt tänkvärt och bra.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress