Hur kroppssignaler kan skapa tillit och trygghet eller stress

Jag såg en video igår om compassion och i den sa en av föreläsarna att de kroppssignaler som vi sänder ut skapar olika känslor hos människor i vår omgivning. De signaler som man reagerar på starkast är ögonkontakt, tonläge och beröring. Hon sa att beroende på hur man använder dessa tre så kan de skapa antingen tillit och trygghet eller stress. Och när jag tänker på det så stämmer det nog ganska bra, för man kan lätt få en känsla av stress om man pratar med någon som inte håller ögonkontakt utan tittar på något annat eller verkar stå och fundera på något annat. Eller om man pratar med någon som pratar snabbt och gällt, det kan också skapa en känsla av stress. Beröring är såklart också viktigt, även om det kanske främst sker inom familjen. Men bara att skaka hand med någon kanske också ökar tryggheten och tilliten?

Om du vill veta mer om vad compassion är och lyssna på vad föreläsarna säger om hur olika kroppssignaler påverkar oss så kan jag rekommendera den här videon. Den tar upp väldigt mycket bra saker! En annan bra mening från videon som fastnade i mitt minne var ”Kan jag omfamna mig själv med värme i befintligt skick?” Dom pratar om hur man med compassion kan lära sig att tycka om sig själv precis så som man är, inte skuldbelägga sig själv och stötta sig själv i svåra situationer.

Bild från Zakynthos, Grekland.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress