Yoga

Många försökte länge övertala mig till att prova yoga, men jag var så övertygad om att det inte var något för mig och tackade nej flera gånger. När man tänker på yoga har man ofta föreställningen av att man måste vara så vig och stå i en massa omöjliga positioner. Eftersom jag är otroligt ovig var det en av anledningarna till att jag trodde att yoga absolut inte var något för mig. Jag provade i alla fall på ett pass (i grupp) tillslut för kanske ett och ett halvt år sedan men tyckte att det var väldigt annorlunda och konstigt. Jag tyckte också att det var svårt att slappna av när man knappt förstod positionerna och det var en massa andra personer i rummet. Vad jag inte visste då var att det finns en massa olika yogastilar (t.ex. poweryoga som är mer fysisk och yin yoga som är mer lugn). Jag hade heller inte tänkt på att man kunde börja lära sig yoga hemma i lugn och ro och sen utveckla det bit för bit. Självklart är det svårt i början när man är helt nybörjare och man måste ge det tid och träning!

Nästa gång jag gav yogan en chans var några månader sedan. Jag gick och köpte mig en yogamatta och bestämde mig för att lära mig yoga hemma. Jag hade blivit tipsad om Yoga with Adriene, vilket är en youtube kanal där det finns en massa gratis yogalektioner. Jag började med att göra 30 Days of Yoga. Det är en yogaklass per dag i 30 dagar med Adriene. Jag beslutade mig för att göra dom 30 dagarna oavsett vad jag skulle tycka om yogan eller om det skulle vara svårt. Resultatet blev i alla fall att jag mer och mer tyckte om det för varje gång. Desto fler positioner jag lärde mig desto roligare blev det. Jag blev också bättre och bättre på att slappna av och andas djupt. Nu försöker jag att både göra yoga hemma så mycket som möjligt och att gå på olika yogaklasser på gymmet.

Så sammanfattningsvis: yoga kan tyckas konstigt och svårt i början men ge det inte bara en chans. Prova på det under en längre tid för att se om du tycker om det och för att också se hur positivt det påverkar hälsan. Och det spelar ingen roll om du är vig eller inte, jag är fortfarande lika ovig men struntar fullständigt i det. Jag märker att min kropp mår väldigt bra av att göra yoga, så vad spelar det då för roll hur det ser ut. Yogaläraren på gymmet brukar också säga till de nya ”ni behöver inte oroa er för hur det ser ut för alla är så upptagna på sig själva och sin egen koncentration och andning” (och det stämmer verkligen!).

Hur påverkar yoga hälsan?
-Du blir fysiskt starkare (du tränar mycket arm-, ben-, rygg- och magmuskler)
-Du får bättre balans
-Du ökar din smidighet och flexibilitet
-Du förbättrar din hållning
-Du förbättrar din koncentration
-Du blir mentalt lugn
-Du blir avslappnad i hela kroppen
-Du förbättar din andning (lugnare och djupare andetag)
-Du kan minska din smärta (jag upplever bl.a. att yoga minskar magsmärtor)

Beroende på vad du är ute efter kan du välja en yogastil som passar dig. Vill du t.ex. bara bli mentalt lugn och avslappnad i kroppen, tror jag att yin yoga och kundaliniyoga passar bra. Vill man ha det mer träningsinriktat kan man välja poweryoga. I youtubekanalen Yoga with Adriene finns det många olika varianter på pass, vissa mer fysiska och vissa mer lugna. Välj den som du är sugen på just idag.

Här är två lugna och sköna yogapass som jag kan rekommendera:
Yoga For Relaxation - Yoga with Adriene (33 min)
Yoga for stressrelease - Yoga with Adriene (37 min)
 Bild hämtad från: http://www.digitaltrends.com/home/smart-yoga-mat/
Solveig

Jag borde nog också ge det en rejäl chans.

Svar: Det tycker jag verkligen :)
yogapassion.blogg.se

Eva-Hel%E9n%20Lundqvist

Ja, yoga är verkligen fantastiskt och det blir bara bättre och bättre ju mer du tränar. Jag är väldigt förtjust i Kundaliniyoga där man sitter länge i varje ställning och arbetar med både djupandning och eldandning. Eldandning ökar energinivåerna i kroppen men den kan ta lång tid att lära sig. Det gäller att hålla ut! Yinyoga är också bra. Där sitter man oftast ännu längre i varje position. Då når man ner till bindväven som finns i hela kroppen. Den stelnar med tiden om den inte aktiveras. Jag tror att det kan vara bra att varva olika stilar som man tycker om. Då får kroppen vad den behöver. Eva-Helén

Svar: Ja precis, det är nog jättebra att varva olika yogastilar! Jag ska prova Kundaliniyoga flera gånger. :)
yogapassion.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress