Tre anledningar till att dra ner på socker

Jag pratade med min moster igår som har gjort en detox och hon sa att hon hade märkt flera positiva effekter. En del av detoxen var att dra ner mycket på socker, både fruktsocker och vanligt socker. Jag hade gärna velat göra en detox någon gång, men jag vill inte gå ner i vikt just nu. Däremot tänkte jag från och med nu dra ner på socker, inte fruktsocker, men vanligt vitt socker. Jag vill främst göra det av tre anledningar:

1. Stärka mitt immunförsvar. Bakterier älskar socker och socker försvagar immunförsvaret.

2. Få mindre magproblem. En av magens största fiender är socker. Även vete, alkohol och kaffe kan ställa till det för magen och göra att man får problem.

3. Få ett stabilare humör. Genom att dra ner på vitt socker hoppas jag på en jämnare blodsockernivå, det vill säga mindre toppar och dalar.

Att helt försöka sluta äta socker känns lite väl drastiskt och orimligt eftersom att det finns i så många livsmedel och dessutom är så gott! Däremot kan man ju bli bättre på att äta mindre socker, t.ex. välja produkter med en lägre sockerhalt eller utesluta vissa produkter helt. Jag har t.ex. köpt mörk choklad nu istället för ljus. I den mörka kakan är det 30 % socker och det räcker ju oftast med en eller två bitar. I ljus choklad är det mellan 50-60 % socker.

Det finns en film på SVT Play som heter Sockerfilmen. Filmen handlar om det dolda sockret i vår vardagskost samt hur det påverkar oss. Jag har inte hunnit se den ännu, men jag ska göra det så fort jag får tid.

Jag har just kommit ut till mitt underbara landställe i stockholms skärgård :)
Johanna

Ja, finns mycket att vinna helt klart! Men jag håller med dig som den gottegris jag är, utesluta helt har jag ingen lust att göra😉

Svar: Nä, ett liv helt utan socker känns väldigt tråkigt! :)
yogapassion.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress