Dagens fundering

Idag satt jag och tänkte på att man ofta vill placera sig själv i ett fack. Man kanske t.ex. har utbildat sig till någonting speciellt, som i mitt fall jurist. Borde jag då bete mig och vara som de flesta andra jurister? Eller är jag mer en yoga- och hälsoperson? Jurist och yoga går väl inte ihop? Tanken som dyker upp är att jag borde välja inriktning; vem ska jag vara och hur ska jag framstå. Men varför tänker man så egentligen, varför vill man så gärna placera sig själv i ett fack? Man är ju inte sin utbildning eller sitt yrke, det är bara en del av livet. Och man har inte bara en typ av intresse eller en typ av egenskap. Bara för att man jobbar med en viss sak, så behöver inte ens främsta intressen vara inom det eller liknande områden. Varför inte kunna vara revisor och älska agility? Militär och älska manikyr eller massör och älska rockmusik?

Man måste inte kategorisera allt även om det är lätt att man gör det. Det finns ingen rätt eller fel. Våga vara den du är, våga vara både och.

 // Katta :)
Solveig

Väldigt kloka tankar.

Helena

Instämmer! Fler borde våga välja om eller välja något annat. Man ska inte haka upp sig på något för att man känner att man måste :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress